از اولین حضور نیسان در ایران در حدود 40 سال میگذرد و افرادی که از این ماشین استفاده میکنند، اعتقاد دارند که تواناییهای خارقالعادهای دارد. این خودرو میتواند بهصورت استاندارد در حدود 2.2 تن بار را حمل کند اما بهصورت غیراستاندارد توانایی حمل 3 تن بار را دارد.درحالیکه وانتباریها موجود در کشور میتوانند در حدود 1 تن بار حمل کنند.بهجز نیسان، از کامیون نیز بهعنوان یک ماشین برای حمل بار یا اتوبار استفاده میکنند.در این مقاله سعی میکنیم ابعاد نیسان و دیگر ویژگیهای آن را توضیح دهیم.
زامیاد همیشه به علت ایمنی بدنه، مصرف سوخت و آلایندگی تحتفشار بوده است.
باوجود این فشارها شرکت سازنده در طی این سالها تغییراتی روی آن اعمال کرده است ولی همچنان این تغییرات ازلحاظ فنی موفق نشده نظر کارشناسان را به خود جلب کند.
ابعاد نیسان یکی دیگر از این فاکتورها بود.
از طرف دیگر زامیاد Z24 ازنظر قیمت و کارهایی که میتواند انجام دهد، حقیقتاً رقیب ندارد و اگر روزی بخواهند این خودرو را با نمونههای امروزی جایگزین کنند، بسیاری از افرادی که با این ماشین کار میکنند دچار مشکل خواهند شد.
نیسان آبی در سال 1370 میلادی تولید شد که سومین نسل از نیسان جونیور (سری 140) است.
همزمان با تولید این ماشین در تهران، بازارهای جهانی هم شروع به تولید این ماشین کردند.
در اولین سالهای دهه 1350 شمسی، اولین نسخههای مونتاژی آن از کارخانه زامیاد بیرون آمد و در اواسط این دهه بود که خط تولید آن به ساپیا محول شد.
سایپا هم برای نخستین بار موتور Z24 داتسون 720 را درون این ماشین قرارداد و بانام سایپا 24، آن را روانه بازار کرد.
در سالهای پایانی دهه 1370 شمسی، خط تولید این ماشین دوباره به زامیاد بازگشت و از سایپا 24 به زامیاد Z24 تغییر نام داد.
یکی از مهمترین تفاوتهای زامیاد Z24 با سایپا 24 در حذف موتور ژاپنیاش است؛ زیرا نیسان در اوایل دهه 1360، خط تولید این ماشین را متوقف کرده بود و تأمین قطعات این خودرو دیگر برایش مقرونبهصرفه نبود.
تولید نیسان آبی در سالهای پایانی دهه 1370 تا به امروز بر عهده زامیاد است و در این دو دهه اخیر تغییرات بسیار اندکی روی آن انجامشده است.
نیسان مدل باری
در واپسین سالهای دهه 1380 بود که در نمای این خودرو یکسری تغییراتی مانند اضافه شدن ترمز ABS و EBD، موتور 2.8 لیتری برای مدل دیزلی، افزودن موتور 2.4 لیتری برای مدلهای دوگانهسوز و تغییر میل فرمان، نصب محدودکننده سرعت و نصب تاخوگراف ایجاد شد و در سال 1395 شرکت زامیاد مدل آپشنال وانت نیسان را روانه بازار کرد که ویژگیهای جدیدی مانند فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ یکتکه و لاستیک رادیال داشت.
تولید دوباره نیسان دیزلی توسط شرکت زامیاد بعد از دو سال توقف، از زمستان 1398 از سر گرفته شد.
با این تفاوت که موتور ماشینهای تولیدشده در این زمان مجهز به استاندارد یورو 5 است درحالیکه در موتورهای مدل 95، استاندارد یورو 3 است.
نیسان با نیسان آبی در ذهن بسیاری از ایرانیان یادآور خاطرات زیادی است.
نیسان زامیاد، یک نوع وانت قدیمی است که شرکت زامیاد (زیرمجموعه شرکت سایپا) آن را تولید میکند.
باوجود تمامی مزایا و معایب،نیسان سهم عمدهای از حملونقل جادهای را تصاحب کرده است و انتظار میرود پیشرفتهای قابلتوجهی در آن ایجاد شود تا به ایمنی قابل قبولی دست پیدا کند.
اتاقک این ماشین بسیار کسلکننده است و هیچ خلاقیتی ندارد.
از پلاستیک خشک برای طراحی داشبورد استفادهشده و قطعاً پس از مدتی دچار سروصدا خواهد شد.
در بخش مونتاژ قطعات بسیار ضعیف عمل شده و صندلیهای راحتی ندارد و درراههای طولانی باعث اذیت سرنشینان خواهد شد.
این خودرو هیچگونه آپشن و امکاناتی ندارد.
نیسان زامیاد بهصورت انژکتوری بنزینی، انژکتوری دوگانهسوز و دیزلی راهی بازار شده است.
مدل انژکتوری آن موتور 2400 سیسی دارد که در نوع بنزینی و دوگانهسوز به ترتیب قادراست 100 و 90 اسب بخار و 190 و 180 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
مصرف سوخت این مدل 13 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
در نوع دیزلی آن، موتور 2800 سیسی دارد که میتواند 93 اسب بخار توان و 225 نیوتنمتر گشتاور تولید کند و در این مدل در هر 100 کیلومتر، 9 لیتر مصرف میکند.
استاندارد آلایندگی هر دو مدل یورو 4 است.
در جداول زیر به بررسی ابعاد نیسان و مشخصات آن پرداخته ایم.
مشخصات کلی
ابعاد (mm) | انژکتوری – بنزین | انژکتوری – گازسوز |
طول کلی خودرو | ۴۶۹۰ | ۴۶۹۰ |
عرض | ۱۶۶۰ | ۱۶۶۰ |
ارتفاع | ۱۶۵۰ | ۱۶۵۰ |
فاصله مرکز محور جلو تا مرکز محور عقب | ۲۸۶۵ | ۲۸۶۵ |
اوزان (کیلوگرم) | ||
وزن خالص | ۱۵۴۰ | ۱۷۴۰ |
وزن ناخالص (G.V.W) | ۳۸۰۰ | ۳۸۰۰ |
ظرفیت مجاز بار | ۲۱۰۰ | ۲۱۰۰ |
مصرف سوخت (lit) | ||
مصرف سوخت ویژه (lit/100km) | ۱۳ | ۹ |
ظرفیت مخزن سوخت | ۶۵ | ۴۵ |
نوع سوخت | بنزین | گازسوز |
سایر مشخصات کلی | ||
اندازه تایر | ۱۶ ۷.۵R عقب ۱۶ ۷.۰۰R جلو | ۱۶ ۷.۵R عقب ۱۶ ۷.۰۰R جلو |
ولتاژ باتری | ۱۲V/70Ah | ۱۲V/70Ah |
توان دینام | ۱۲ ولت – ۷۰ آمپر | ۱۲ ولت – ۷۰ آمپر |
قدرت استارتر | ۰.۸ Kw | ۰.۸ Kw |
مشخصات فنی | ||
گیربکس | انژکتوری – بنزین | انژکتوری – گازسوز |
مدل گیربکس | F4W81A | F4W81A |
تعداد دنده | ۴+۱ دنده | ۴+۱ دنده |
مدل کلاچ | تک صفحه خشک | تک صفحه خشک |
موتور | ||
نوع موتور | انژکتوری – بنزین | انژکتوری – گازسوز |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر خطی | ۴ سیلندر خطی |
حجم موتور cc | ۲۴۰۰ | ۲۴۰۰ |
حداکثر قدرت | ۱۰۰hp@4800rmp | ۹۰hp@4800rmp |
حداکثر گشتاور | ۱۹۰Nm@2400rpm | ۱۸۰Nm@2400rpm |
سیستم فرمان | ||
نوع سیستم فرمان | ساچمهای برگشتپذیر | ساچمهای برگشتپذیر |
قطر غربیلک فرمان | ۳۸۰ | ۳۸۰ |
اکسلها | ||
نوع اکسل جلو | مستقل جناغی دوبل | مستقل جناغی دوبل |
نوع اکسل عقب | اکسل صلب با فنر تخت | اکسل صلب با فنر تخت |
یک کامیون باربری همانطور که از نامش پیداست، باید این قابلیت را داشته باشد تا بار را تحت هر شرایط بهدرستی و ایمن حمل کند.این بار ممکن است لوازم و اسباب خانه،شرکت،اداره و وسایل شکستنی و... باشد یا ممکن است محصولات لبنی مانند شیر،ماست و این قبیل محصولاتی که در سوپرمارکت ها و مغازههای لبنیاتی وجود دارند و نیاز به یک سیستم خنککننده دارند تا هم در حمل بار دچار آسیب نشوند و هم گرما موجب خرابی آن نشود.پس به همین دلیل کامیون یخچال دار امری واجب و ضروری برای سلامت حمل این محصولات به شمار میرود.
آیا قبل از خواندن این مقاله به فکر کامیون یخچال دار بودهاید؟
آیا تابهحال پیشآمده به حمل محصولات لبنی شرکتها و جزئیات کامیون این نوع بار توجه کرده باشید؟
کامیون یخچال دار
کامیون یخچال دار دارای دو نوع فاقد دیفراست و دیفراست دار است .
مدلهای بدون دیفراست برای حمل مواد بستهبندیشده و بدون بخار و رطوبت کاربرد دارد. مانند داروهای معمولی بالای صفر ، فرآورده گوشتی بستهبندیشده ، شکلات و ....
مدل دیفراست دار برای محصولاتی که در یخچال بهطور مکرر باز و بسته شود و بهاصطلاح پخش مویرگی هم گفته میشود، کاربرد دارد. محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی،لبنیات، میوه، سوسیس و کالباس و ... اشاره کرد .
همچنین از این مدل برای پخش مواد غذایی که دارای بخار و رطوبت هستند در مناطق دارای آبوهوای مرطوب استفاده میشود .
کامیون یخچال دار به دلیل حمل مواد فاسدشدنی باید دارای ویژگیهایی خاصی نظیر عایق بودن برای جلوگیری از اتلاف انرژی و یا ایزوله باشد تا امکان ورود و خروج هر نوع آلودگی به درون کامیون وجود نداشته باشد.
کامیونهای یخچال دار دارای انواع سیستمهای خنککننده مکانیکی و دیزلی هستند که عامل خنککننده آن دی اکسید کربن می باشد که یا بهصورت یخ خشک یا بهصورت مایع، در این مدل کامیونها استفاده شده است.
در واقع یک واحد یخچال عایق شده است که بر روی یک شاسی نصب میشود و بهگونهای طراحیشدهاند تا بتوانند دما را حتی در شرایط گرم تابستان در خارج از کامیون حفظ کنند. برای این کامیونهای یخچال دار از کندانسورهایی استفاده میشود که شامل یک قطعه فلزی از لوله است که در این لوله از مایعی که به آن مایع خنککننده گفته میشود، پرشده است.
جالب است بدانید که اولین کامیونهای مجهز به یخچالهای مکانیکی در سال ۱۹۲۵ توسط صنعت بستنی معرفی شد و از آن به بعد توجه ویژهای به این نوع کامیون صورت گرفت.
شرکت جهان پیمان بار برای اطلاعات بیشتر شما مخاطبان عزیز در مورد کامیون مقاله انواع کامیون را پیشنهاد میکند تا با خواندن این مقاله اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و با انواع کامیونها آشنا شوید.
ساختار و قوانین شرکتهای سازنده برای ساخت این کامیونها یکسان است ولی ممکن است در جزئیات مانند جنس بخشهای مختلف،ابعاد،اندازه،طول و ارتفاع متفاوت باشند.بخشهای اصلی این کامیونها که باید به آن توجه داشت به شرح زیر است:
شاسی و قطعات فلزی ساختهشده میتوانند از جنس فولاد با استحکام بالا برای حمل بار باشند.
دیوارهها که شامل دیوارههای بغل، جلو و سقف هستند برحسب نیاز شرکتهای باربری و خدماتی دیگر دارای اندازههای متفاوت و حتی ضخامتهای مختلفی هستند.
سردکنندهها باید قابلیت استفاده با برق (که معمولاً برق سه فاز هستند) یا حرکت میل لنگ کامیون و قابلیت تنظیم دما را داشته باشند.
درب عقب معمولاً درب دولنگه و بر روی هر لنگه درب ۳ لولا و یک قفل با ضخامت درب عقب دارای عایقبندی P.V.C با لاستیک مخصوص میباشد.
این کامیونها بهتر است که دارای سیستم روشنایی داخل سردخانه باشند.چون داخل کامیون بهاندازه کافی نور نیست و یا حتی اگر حمل بار به شب خورد و تاریک بود با استفاده از این قابلیت بتوان بهطور راحت بار را جابجا کرد.
برای این که جابجایی و حمل بار انجام شود، نیاز به یک سند و مجوزی داریم تا عمل حمل بار صورت گیرد.
در واقع به این سند یا مجوز،بارنامه گفته می شود که در صورت عدم وجود بارنامه، حمل بار غیرقانونی تلقی می شود و مشکلاتی دراین راستا به وجود می آید.
بارنامه سندی حقوقی است که شرکتهای حملونقل و باربری هنگام دریافت کالا برای متصدی صادر میکنند.
این سند نوعی اوراق بهادار به شمار میرود که در آن مشخصات کالا، ارسالکننده، دریافتکننده، هزینه که شامل میزان بیمه، کمیسیون و صافی، تعداد و وزن کالا قید میشود.
این سند برای انواع روشهای حملونقل ازجمله حملونقل جادهای، دریایی، هوایی و... صادر میشود.
[caption id="attachment_1358" align="aligncenter" width="544"] بارنامه چیست؟[/caption]
سندی که از طرف شرکت حملونقل صادر میشود قراردادی بین فرستنده و شرکت حمل بار است.
این سند نشاندهندهی تحویل کالا به شرکت باربری است که درواقع حکم رسید کالا را دارد.
وقتی بارنامهای صادر میشود و به امضای دو طرف میرسد، هرگونه ادعایی خلاف موارد ثبتشده در آن غیرقابلقبول است;
زیرا تمام شرایط از قبل مورد تایید فرستنده و شرکت حمل بار قرارگرفته است.
از دیگر موارد اهمیت وجود این سند، این است که در صورت بروز خسارت برای کالای ارسالی، فرستنده میتواند با مراجعه به بیمه ادعای خسارت کند.
درواقع نوعی پشتوانه برای تضمین سلامت کالای ارسالی است.
کالاهای مختلف، با وسایل گوناگون حمل میشوند، در نتیجه باید از بارنامه های متفاوتی برای حمل آن کالا استفاده شود.
این به این معناست که نوع بارنامه بستگی به نوع وسیله مورد استفاده برای حمل دارد.
سند ثبتی که قابلیت معامله دارد و پس از دریافت کالا توسط شرکتهای کشتیرانی یا حملونقل دریایی بین فرستنده و شرکت صادر میشود. در واقع سند مالکیت کالا تلقی می شود.
این نوع بارنامه یک رسید می باشد و سند مالکیت کالا به شمار نمی رود.
معمولاً در ۱۲ نسخه صادر شده که ۳ نسخه اصلی آن ازنظر تجاری مهم بوده و بقیه نسخه های آن برای قسمت های داخلی شرکت هواپیمایی به کار برده میشود.
در این نوع بارنامه باید مهر شرکت هواپیمایی و اطلاعات مربوط به تاریخ پرواز و شماره پرواز ثبت شود تا مشخص شود دقیقا چه زمانی کالا به مقصد رسیده است.این سند قابل معامله نیست.
۳ نسخه اصلی در بارنامه هوایی عبارتاند از:
سندی غیرقابل معامله است که جهت حمل کالا با کامیون مورداستفاده قرار میگیرد.
این نوع سند که مخصوص حملکنندگان با کامیون است و حدود مسئولیتهای متصدیان حملونقل جادهای را مشخص میکند.
معمولاً از ۶ الی ۱۴ صفحه و گاهی تا 21 صفحه هم صادر میگردد.
۳ نسخه اصلی این بارنامه به امضا صادر کننده، حمل کننده و گیرنده کالا می رسد و بقیه نسخه های آن در گمرک های ورودی و خروجی کشورهای بین راه مورد استفاده قرار می گیرد.
سندی غیر قابل معامله و انتقال است که توسط شرکتهای راهآهن در ایستگاههای بارگیری آنان صادر میشود و شرکت راهآهن طی این سند اعلام میکند که کالای مندرج در ماهنامه را تحویل گرفته و متقبل میشود که آن را همانطور صحیح و سالم در مقصد تحویل بدهد.
هنگامی که یک شخصی یا شرکت حملونقل برای انتقال کالاهای ارسالی خود، کشتی اجاره کند، نوع سندی که برای حمل کالا صادر میشود، چارتر نام دارد.
به عبارت دیگر بارنامه چارتر بارنامه ای دربست است.
چون کشتی از لحظه حمل بار تا رسیدن به مقصد در اختیار کامل آن شخص یا شرکت قرار می گیرد.
البته بر اساس مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی، بانکها در صورتی بارنامه چارتر یا دربست را میپذیرند که این امر به صراحت در شرایط اعتبار مجاز شده باشد.
هنگامی که برای انتقال کالا از مبدأ به مقصد از حداقل دو وسیله حمل و نقل استفاده شود، شرکت حملونقل موظف است تا تمام امور مربوط به باربری بین دو مقصد را با انواع روشهای حملونقل انجام دهد.
بهاین ترتیب سند صادره، بارنامه سراسری نام دارد و سندی قابل معامله است.
اتحادیه بینالمللی کارگزاران بار این بارنامه را که سندی قابل معامله و دال بر تحویل کالا و حمل آن با استفاده از وسایل مختلف حمل بار از مبدأ تا مقصد تعیین شده است، توسط کارگزاران فیاتا صادر کرده است.
این بارنامه تنها سندی است که به دلیل تطبیق شرایط آن با مقررات متحدالشکل اسناد حمل ترکیبی اتاق بازرگانی بینالمللی مورد تایید این اتاق قرار گرفته است و حاوی آرم سازمان فیاتا و اتاق بازرگانی بینالمللی است.
بارنامه فیاتا میتواند با شرایط خاصی به صورت بارنامه دریایی نیز صادر شود.
این شرایط شامل اطلاعات اضافی در مورد بندر بارگیری، بندر تخلیه و وسیله حمل دریایی است که در بارنامه باید قید شود.
در فیاتا مواردی بهعنوان مفاد و شرایط ذکرشده است که متصدی حمل و نقل در قبال آنها مسئولیت دارد. ازجمله:
در صدور این اسناد بر اساس ضوابط و مقررات علاوه بر صادرکنندگان آن، فرستندگان، گیرندگان و رانندگان نیز بایستی از مقررات تبعیت کنند. برخی از این مقررات به شرح زیر هست:
درصورتی که کالا از طریق جاده حمل گردد ممکن است از یک یا چند کشور بین راه عبور نماید تا به کشور مقصد برسد و در گمرک مقصد، کالا را تخلیه نماید.
کشورهای بین راه جهت اطمینان از این که کامیون حامل کالا مقداری از کالا را داخل کشور آنها تخلیه ننموده و یا دارای کالای ممنوعه نیست، اقدام به بازرسی کامیونهای ورودی می نمایند.
پس از کنترل مدارک مربوطه و ذکر مقدار کالا، به کامیون مربوطه اجازه ترانزیت از خاک کشور خود را میدهند.
این شیوه باعث معطلی بیشازاندازه در گمرک های ورودی و خروجی کشورها میشود.
برای رفع این مشکل، مقرراتی جهت ایجاد تسهیلات در رابطه با تشریفات گمرکی کامیونهای حامل کالا که جادههای بینالمللی تردد نموده و از گمرک های مرزی کشورهای بین راه عبور میکردند، به وجود آمد.
بر طبق مفاد این مقررات، مؤسسات حملونقل بینالمللی با خرید دفترچه کارنِه تیر(دراین دفتر شرایط و استانداردهایی طبق کنوانسیون تیر ثبت شده است) برای هر سفر، پرداخت حقوق و عوارض گمرکی محموله کامیون را تضمین میکنند.
این ضمانت توسط شرکتهای حملونقل بینالمللی به اتاق بازرگانی مبدأ سپرده میشود. در مقابل، اتاق بازرگانی محل با در اختیار داشتن دفترچه کارنه تیر ضامن عبور ترانزیت کامیون مربوطه تا گمرک نهائی میگردد.
امروزه با پیشرفت و گستردگی تکنولوژی، ماهیت و نوع کار تغییرکرده و باعث رشد در جوامع اقتصادی شده است.
تکنولوژی بر روی تمام کسب و کارهای سنتی تاثیر زیادی داشته و به همین دلیل است که به روز بودن در زمینه فناوری در تمام کسب و کارها امر ضروری است و یک اصل مهم به شمار می رود که همه افراد در هر کسب و کاری باید از آن بهره ببرند تا بتوانند به اهداف خود برسند و بر رقیبان کسب و کار خود پیروز شوند.
بنابراین با بهره گیری از تکنولوژی در هر کسب و کار، جابجایی و حمل بار کالا نیز به دو صورت انجام می شود:
باربری سنتی و باربری آنلاین
باربری های سنتی همیشه در زندگی و اقتصاد مردم نقش بسیار مهمی داشته است.
همانطور که از نامش مشخص است، باربری سنتی یک روش قدیمی است که در حال حاضر افراد زیادی از آن استفاده می کنند.
هرچند با وجود نرمافزارهای مختلف در این حوزه، همچنان شاهد افرادی هستیم که با مراجعه حضوری به باربریها، برای انجام امور حمل بار خود به صورت سنتی اقدام به ثبت حمل بار می کنند .
اما خیلی زود شاهد فراگیر شدن تکنولوژی در تمام کسب و کارها می شویم به طوری که شاید این امر منجر به این شود که همه فرآیندهای کسب و کار به صورت آنلاین و اینترنتی انجام شود و این پیشرفت تکنولوژی در کار ممکن است روش سنتی را دچار رکود کند.
روش های سنتی باربری در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است اما صرف نظر از این محبوبیت و عادت به انجام این سبک باربری، مشکلاتی نیز وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.
مهم ترین مشکل و دردسر برای این سبک از باربری پیدا کردن نزدیک ترین باربری به محل مورد نظر است.
به این دلیل که باربری نزدیک همواره هزینه کمتری را برای درخواست کننده به همراه دارد.
در این روش درخواست کننده حتما نیاز به گشت و گذار در خیابان های اطراف دارد که این جستجو به دنبال باربری، زمان خیلی زیادی را از باربر می گیرد و این امر باعث اتلاف وقت و انرژی درخواست کننده می شود.
قیمت حمل بار یکی دیگر از مسائل مهم برای درخواست کننده است.
چون بعد از پیدا کردن باربری نزدیک حالا باید قیمت های حمل بار را مقایسه کنیم تا مناسب ترین قیمت باربری را انتخاب کنیم.
البته این مورد هم وجود دارد که بر سر یک قیمت به توافق برسید ولی پس از اتمام کار در هنگام تسویه حساب با قیمتی خلاف قیمت توافق شده می رسید که این اصلاُ مورد قبول نمی باشد.
از موارد مهم دیگر که تاثیر زیادی در جابجایی صحیح و ایمن بار دارد، کارگران باربری هستند.
آنها باید مسلط و مجرب به جابجایی وسایل سنگین آن هم به صورت حرفه ای باشند اما در بازار سنتی ما نمی توانیم از صحت این موضوع با اطلاع شویم.
همچنین هیچ تضمینی برای این که وسایل شما صحیح به مقصد برسد و خسارتی پیش نیاید وجود ندارد.
در باربری به سبک آنلاین به جرأت می توان گفت تمام مشکلات باربری سنتی برطرف شده است و درخواست کننده در هر زمان و مکانی می تواند تمام اقدامات لازم برای باربری را در کسری از ثانیه مشاهده کند و به بررسی آن بپردازد.