شرکت حمل و نقل و باربری جهان پیمان بار

جدیدترین مقالات در حوزه حمل و نقل و باربری

شرکت حمل و نقل و باربری جهان پیمان بار

جدیدترین مقالات در حوزه حمل و نقل و باربری

بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین


بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین

مقدمه:

خودروهای نیمه سنگین، سنگین و بطور خاص کامیون ها؛ سهم اصلی ترانزیت جاده ای کالا را به خود اختصاص داده اند. تقاضای بالا و رونق صادرات موجب شده تا این بخش از صنعت خودرو گردش مالی فوق العاده ای را به خود اختصاص دهد. از این رو باید تاکید کرد که تولید کامیون به عنوان یک گروه صنعتی فعال در خودروسازی کشورها، هرگز بخشی کند و تنبل نبوده بلکه پویایی و پیشرفت همواره در آن جریان داشته است.

ارائه مدل های آینده نگر از کمپانی های مطرحی مانند تویوتا، تسلا، فولکس واگن، فورد، ایوکو، آئودی، ام آ ان، ولوو و… گواهی بر چشم انداز روشن این صنعت و سرعت تغییرات روی داده در آن خواهد بود. با توجه به آنچه که طرح شد، طی مطلب امروز و برپایه اطلاعات گزارش فوربز جهانی 2000 به بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین در جهاننگاهی خواهیم داشت.

بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین در جهان

۱گروه دایملر

کامیون دایملر
کامیون دایملر

طبق آخرین آمار رتبه اول بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین برای شرکت دایملر است . این شرکت تعداد ۴۱۵،۱۰۸ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه دایملر (Daimler) نیز یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا است که به احتمال زیاد اسم آن به گوش شما نخورده، اما برندهای زیرمجموعه این گروه بسیار معتبر هستند. در این زمینه می‌توان به اسامی بزرگی مانند مرسدس‌بنز، وسترن استار، فرایت‌لاینِر، میتسوبیشی فوزو و BharatBenz اشاره کرد. این روزها گروه خودروسازی دایملر کاروکاسبی خوبی را تجربه نمی‌کند و بنا به گزارش‌های مالی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است فروش این شرکت به میزان ۱۷ درصد در بازارهای آمریکا، ترکیه، آمریکای لاتین و کشورهای قاره آمریکای شمالی افت داشته است.

۲شرکت Tata Motors Limited

کامیون تاتا
کامیون تاتا

تعداد ۳۸۸،۳۹۶ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. به احتمال زیاد حتی نام این شرکت به گوش شما نخورده اما جالب است بدانید Tata Motors Limited به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در تمام دنیا به‌حساب می‌آید. جالب‌تر اینکه برندهای معتبری مانند جگوار، لندروور و خودروهای کره‌ای دوو به عنوان برندهای زیر مجموعه این شرکت به حساب می‌آیند. این شرکت علاقه زیادی به فروش محصولات هر برند در بازارهای محلی همان کشور دارد.

۳شرکت Dongfeng

کامیون دانگ فنگ
کامیون دانگ فنگ

پس از شرکت دایملر و تا نوبت سومین رتبه از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین یعنی شرکت دانگ فنگ می‌شود که تعداد ۳۶۹،۱۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. همان‌گونه که از نام این شرکت پیداست با یک برند چینی آمریکایی طرف هستیم که به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های کامیون‌ به حساب می‌آید. این برند حدود ۱۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و این آمار از افزایش ۷ درصدی سهم این برند نسبت به سال‌های گذشته حکایت دارد.

۴شرکت Navistar International Corp

کامیون Navistar International Corp
کامیون Navistar International Corp

تعداد ۳۱۳،۶۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. این شرکت بزرگ نیز خودروهای تجاری و کامیون‌های نظامی زیادی را با برند‌های مختلف با موتورهای دیزل اختصاصی روانه بازار کرده است. از طرف دیگر شاهد عرضه اتوبوس‌هایی با برند IC نیز از جانب این شرکت هستیم. آمریکا و کانادا به عنوان بازارهای اصلی این شرکت به حساب می‌آیند.

۵گروه خودروسازی ولوو

کامیون ولوو
کامیون ولوو

تعداد ۱۹۰،۴۲۴ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه خودروسازی ولوو، کامیون‌های سنگینی با برندهای ولوو، UD، رنو، ماک،Eicher و Dongfeng راهی بازار می‌کند. طیف گسترده خودروهای سنگینی که ولوو روانه بازار کرده است باعث شده تا برند‌های زیر مجموعه گروه خودروسازی ولوو در سال ۲۰۱۶ در اروپا بازار خوبی را تجربه کنند. البته این سکه روی دیگری نیز دارد و بازار ولوو در کشورهای آمریکای شمالی و برزیل روبه رکود گذاشته است.

۶هینو (Hino)

کامیون هینو
کامیون هینو

تعداد ۱۷۱،۸۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. همان‌گونه که از اسم این برند پیداست با یک برند ژاپنی تولید کننده کامیون و اتوبوس طرف هستیم. هینو توانسته است چیزی معادل ۳۷.۷ درصد از بازار اتوبوس و کامیون‌های سنگین ژاپن را در اختیار داشته باشد. البته هینو در بازارهای جهانی فروش خوبی را تجربه نمی‌کند و در سال میلادی ۲۰۱۶ توانسته است تنها چیزی حدود ۲.۱ درصد از سهم فروش کامیون و خودروهای سنگین دنیا را از آن خود کند.

۷ایوکو

کامیون ایوکو
کامیون ایوکو

تعداد۱۳۴،۳۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. ایوکو نیز نام آشنایی برای علاقه‌مندان به کامیون و تریلی در ایران است. این برند که زیرمجموعه‌ای از برند هلندی CNH Industrial NV به حساب می‌آید و در سال جاری میلادی توانسته است ۱۴۰،۲۰۰ دستگاه خودرو را روانه بازار کند. جالب اینجاست که از این آمار حدود ۴ هزار دستگاه خودرو برای مصارف نظامی و استفاده در سرویس‌های آتش‌نشانی ساخته شده‌اند. ۹،۳۰۰ دستگاه از خودروهای ساخته شده توسط این برند در سال جاری میلادی اتوبوس بوده‌اند. بیشترین بازار برند ایوکو در اروپا است و بنا به گزارش‌های منتشر شده این برند ۱۱.۳ درصد از بازار کامیون‌های سنگین اروپا را در اختیار دارد.

۸شرکت PACCAR Inc

کامیون PACCAR Inc
کامیون PACCAR Inc

تعداد ۱۰۴،۹۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. این شرکت اقماری، کامیون‌های مختلفی را با برند‌های Peterbilt، Kenworth و داف (DAF)، تولید می‌کند. این امر باعث شده است تا PACCAR Inc چیزی حدود ۲۸.۵ درصد از بازار کامیون‌های کلاس ۸ آمریکا را در اختیار بگیرد. سهم PACCAR Inc در بازار اروپا نیز کم نیست و کامیون‌های نیمه‌سنگین فروخته شده از جانب این شرکت چیزی حدود ۱۶.۲ درصد از بازار اروپا را شامل می‌شود.

۹مان

کامیون MAN
کامیون MAN

تعداد ۸۳،۲۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. برند مان (MAN) نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن AG به‌حساب می‌آید. این برند به ساخت اتوبوس، کامیون و موتور ماشین‌های سنگین مشغول است. به تازگی واحد تولید کامیون و اتوبوس مان با گروه لجستیک DB Schenker برای ایجاد شبکه‌ای از کامیون‌ها با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت جاده‌ها وارد همکاری شده است.

۱۰اسکانیا

کامیون اسکانیا
کامیون اسکانیا

تعداد ۸۱،۳۵۰ دستگاه کامیون و تریلی در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. امکان ندارد جایی صحبت از خودروهای سنگین به میان بیاید و اشاره‌ای به اسکانیا نشود. اسکانیا که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های برند فولکس‌واگن AG است در سوئیس مستقر است و قطعات تریلی‌های اسکانیا در سوئیس، فرانسه، هلند، هندوستان، آرژانتین، برزیل، لهستان و روسیه تولید می‌شود.

 

خط تولید کامیون‌های اسکانیا در ۱۰ کشور مختلف در اروپا و آفریقا واقع‌شده است. اسکانیا اخیراً نسل جدیدی از کامیون‌ها را معرفی کرده که در آن‌ها شاهد حضور موتورهای جدید V6 هستیم. این موتورها مصرف سوخت بهینه‌ای به میزان ۷ تا ۱۰ درصد دارند.

کامیون چاپار


مشخصات فنی

موتور کامیون چاپار نمونه OM457 LA مرسدس بنز است که با ۶ سیلندر خطی و ۱۲ لیتر حجم قدرتی برابر ۳۵۴ اسب بخار تولید می‌کند. گیربکس استفاده‌شده در این کامیون مدل G240-16 دستی بنز است که با 16 دنده جلو عرضه می‌شود. اکسل و جعبه‌فرمان استفاده‌شده در این کامیون همگی از مدل‌های بنز هستند. علاوه بر این‌ها این کامیون از ترمز کاسه‌ای، ضد قفل ترمز، چرخ‌های ۲۲٫۵ تیوبلس و تعلیق برگی استفاده می‌کند. اتاق این کامیون هم از کامیون‌های بنز اکسور و اکتروس وام الگوبرداری شده است که البته در آن تغییراتی ایجادشده است و جعبه‌های بغل نیز حذف‌شده است.

طراحی 3 محور این کامیون شامل موتور، گیربکس و محورهای آن از مرسدس بنز آلمان گرفته‌شده و بدنه، داشبورد و دیگر متعلقات آن توسط شرکت حدید مبتکران طراحی و تولیدشده است.

وزن ناخالص این کامیون 33 تن اعلام‌شده است و امکاناتی مانند اتاق‌خواب، تهویه مطبوع، نمایشگر دیجیتال و بالابر هیدرولیکی دارد.

نکات قابل‌توجهی که در طراحی این خودرو استفاده‌شده است، می‌توان به بهره‌گیری از قطعات مشابه مرسدس بنز آکتروس (به روش مهندسی معکوس) در بدنه این خودرو اشاره کرد که به‌نوعی این کامیون را شبیه آکتروس ایرانی کرده است.

شرکت سازنده

در سال 1365 شرکت حدید مبتکران با ۱۰ نفر نیروی انسانی تأسیس شد و فعالیتش را با ساخت و طراحی قالب‌های صنعتی شروع کرد. در سال 1372 این شرکت درزمینهٔ ساخت قطعات خودرو شروع به فعالیت کرد و شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو از مشتریان آن بودند. در حال حاضر نیز این شرکت با دو خودروساز بزرگ در تعامل است و تقریباً نصف صندلی‌های ماشین‌های ایران‌خودرو و سایپا را تولید می‌کند.

خط‌مشی و سیاست‌های این شرکت به شرح زیر است:

  • بالا بردن سطح کیفیت و دستیابی به کمترین ضایعات
  • آموزش و افزایش سطح دانش کارکنان
  • ارائه محصولات و اجناس جدید
  • افزایش سطح رضایت‌مندی کارکنان
  • استفاده کردن از پیشنهاد‌های کارمندان برای پیشرفت روزافزون

خدمات شرکت حدید مبتکران

  • خدمات مهندسی: طراحی و بهینه‌سازی تمامی فرآیندهای تولید
  • خدمات آزمایشگاهی: آزمایش استحکام و مقاومت نقاط اتصال کمربند خودرو
  • مشاوره سیستم‌های مدیریت کیفیت: ارائه مشاوره درزمینهٔ سیستم‌های کیفی

کامیون چاپار

زمان ورود کامیون چاپار به بازار

به گفته یکی از مسئولان شرکت تولیدکننده، اولین نمونه تولیدشده کامیون چاپار هم‌اکنون در جاده‌های کشور در حال تردد است تا بتواند آزمایش‌های استانداردهای 85 گانه را با موفقیت پشت سر بگذراند و پس‌ازاین نوبت به عرضه و شماره‌گذاری می‌رسد و درنهایت روانه بازار می‌شود.

شرایط و ضوابط خرید

  • قیمت و نحوه پرداخت: قیمت این کامیون قطعی است و در هنگام تحویل، باقی‌مانده مبلغ خودرو با کسر سود مشارکت (در صورت تعلق) و مبلغ تسهیلات (در صورت دریافت) محاسبه و از طریق دعوت‌نامه به خریدار اعلام می‌گردد و پس‌ازآن متقاضی دو هفته فرصت دارد تا باقیمانده مبلغ خودرو را بپردازد.
  • سود مشارکت در تولید: مبالغ پرداختی سود مشارکت در تولید طبق مصوبات اعلام‌شده تا زمان صدور دعوت‌نامه اختصاص می‌یابد.
  • تسهیلات: بر اساس قوانین و مقررات اقساط 24 ماهه و نرخ سالیانه 25 درصد برای تحویل خودرو است و در صورت عدم تمایل متقاضی برای دریافت تسهیلات، باید در هنگام تحویل خودرو قیمت را به‌صورت نقدی تسویه کند.
  • سود انصراف: در صورت انصراف از خرید، طبق مقادیر اعلامی (در صورت گذشت یک ماه پس از ثبت‌نام) تا تاریخ انصراف (حداکثر تا تاریخ صدور دعوت‌نامه) تعلق می‌گیرد.

خریدار می‌تواند نسبت به واریز مبالغی که بیشتر از مبالغ تعیین‌شده است، برای پیش‌پرداخت اقدام کند و از زمان تاریخ واریز آن، سود مشارکت مطابق شرایط ذکرشده بهره‌مند شود و تا یک‌بار می‌تواند نام را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای تا قبل از تسویه‌حساب مالی تغییر دهد.

درصورتی‌که موعد تحویل خودرو به تأخیر افتاد، جریمه به میزان سالیانه 14 درصد نسبت به مبلغ واریزشده محاسبه و به خریدار پرداخت می‌شود. (توجه به این نکته ضروری است که از تاریخ محاسبه جریمه تأخیر، فرآیند محاسبه سود مشارکت متوقف خواهد شد.)

کامیون BMC


معرفی شرکت BMC

کامیون BMC محصول شرکت BMC است. این شرکت در سال 1964 در ازمیر ترکیه تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین وسایل نقلیه تجاری در ترکیه است. نام دیگر این شرکت خودروسازی بریتانیا است که از بزرگ‌ترین خودروسازهای ترکیه به شمار می‌رود و با همکاری بریتانیا در ترکیه تأسیس شد و در سال 1989 میلادی بود که این شرکت توسط چوکوروا هولدینگ خریداری شد. در آغاز کار این شرکت محصولات شرکت‌های آستین موتور و موریس موتورز را تولید می‌کرد و سپس در سال 1966 میلادی شروع به ساخت وسایلی مانند کامیون، کامیونت، تراکتور و موتورسیکلت کرد. شرکت BMC ترکیه در سال 22013 میلادی توسط شرکت دولتی TMSF خریداری شد و هم‌اکنون جزو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت به شمار می‌رود.

محصولات شرکت BMC

  • (BMC 935 EDB (6×4
  • (BMC 935 EDE (8×4
  • (BMC 935 ETB (6×4
  • (BMC 832 FDB (6×4
  • (BMC 1142ACX (4×2
  • (BMC 1142ACB (6×4
  • BMC 832 ycx

مشخصات کشنده BMC

کشنده BMC در دو مدل تک‌محور و جفت محور به‌وسیله این شرکت به بازار عرضه می‌شود. بخش جفت محور آن 410 اسب بخار قدرت موتور و گشتاور 2000 نیوتن متر دارد و در بخش تک‌محور آن ترمز ABS و سوخت دیزلی دارد. یکی از نقاط ضعف آن، استاندارد پایین آلایندگی است که برابر با یورو 2 است که در سطح پایینی قرار دارد.

(BMC 935 EDB (6x4
(BMC 935 EDB (6×4

مشخصات (BMC 935 EDB (6×4

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر: 6
  • قدرت: 350 اسب بخار
  • گشتاور: 1550 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 300 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی
(BMC 935 EDE (8x4
(BMC 935 EDE (8×4

مشخصات (BMC 935 EDE (8×4

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر:6
  • قدرت: 350 اسب بخار
  • گشتاور: 1550 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 300 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی

مشخصات (BMC 935 ETB (6×4

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر: 6
  • قدرت: 350 اسب بخار
  • گشتاور: 1550 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 300 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی
(BMC 832 FDB (6x4
(BMC 832 FDB (6×4

مشخصات (BMC 832 FDB (6×4

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر: 6
  • قدرت: 300 اسب بخار
  • گشتاور:1125 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 9
  • ظرفیت مخزن سوخت: 300 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی

مشخصات (BMC 1142ACX (4×2

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر: 6
  • قدرت:410 اسب بخار
  • گشتاور: 2000 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 600 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی

مشخصات (BMC 1142ACB (6×4

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر: 6
  • قدرت: 410 اسب بخار
  • گشتاور: 2000 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 10350 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی
BMC 832 ycx
BMC 832 ycx

مشخصات BMC 832 ycx

  • کشور سازنده: ترکیه
  • تعداد سیلندر: 6
  • قدرت: 300 اسب بخار
  • گشتاور: 1125 نیوتن متر
  • جعبه‌دنده: دنده‌ای
  • دنده (جلو): 16
  • ظرفیت مخزن سوخت: 450 لیتر
  • نوع سوخت: دیزلی

شرکت‌های رقیب BMC کدامند؟!

شرکت دانگ فنگ: این شرکت از موفق‌ترین شرکت‌های خودروساز چین محسوب می‌شود که در ایران به دلیل مونتاژ و فروش کامیون و خودروهای سنگین بسیار معروف و مشهور شده است که از سال 1969 میلادی فعالیت خود را درزمینهٔ ساخت خودرو آغاز کرد.

شرکت سیبا موتور (نماینده شرکت فاو): شرکت FAW چین با مسئولیت محدود تاسیس شده است که به عنوان یکی از مهم ترین شرکت های خودرو ساز جهان به شمار می رود. شرکت فاو از قدیمی ترین و بزرگترین تولید کننده ماشین های مسافری، اتوبوس، مربی و کامیون در صنعت خودرو سازی است

شرکت کاریزان خودرو: این شرکت باهدف توسعه و گسترش حمل‌ونقل جاده‌ای کار خود را درزمینهٔ تولید ماشین سنگین شروع کرد. ابتدا این شرکت با تولید کامیون‌های سبک و نیمه سنگین با نام کاویان راهی بازار تولید شد. محصولات این شرکت از همان ابتدای راه اندازی خط تولید، تمامی استاندارد های مربوط به صنعت خودرو سازی را کسب کردند.

آمیکو: فعالیت این شرکت با احداث اولین واحد صنعتی درزمینهٔ تولید تراکتور و ادوات کشاورزی آغاز شد که تولیدکننده انواع موتورسیکلت، آبگرمکن خورشیدی، کولرهای گازی، کلاه ایمنی موتورسیکلت، خودروهای دیزلی سبک و سنگین و باتری است.

بنز: با شنیدن نام بنز، همواره خودروهای شیک و لوکس در ذهن شنونده مجسم می‌شود. این شرکت آلمانی درزمینهٔ طراحی و ساخت کامیون، خودرو، اتوبوس فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از برند های معتبر خودروسازی آلمانی در سطح بین المللی است و دفتر مرکزی آن در اشتوتگارت آلمان قرار دارد.

 

اصطلاحات باربری


اصطلاحات باربری

معنی رایج ترین اصطلاحات باربری چیست؟

امروزه هر کسب‌وکار اصطلاحات و دایره لغات مخصوص به کار خود را دارد. بنابراین باربری نیز دارای لغات تخصصی و رایجی است که ممکن است امروزه برخی افراد اطلاعی از تعریف دقیق این لغات نداشته باشند.
بنابراین امروز به معرفی و بررسی برخی از اصطلاحات باربری می‌پردازیم.

اصطلاحات باربری
اصطلاحات باربری

اصطلاحات باربری

شرکت باربری:

این مورد از اصطلاحات باربری به شرکتی گفته می شود که با استفاده از تجهیزات و وسایل مختلف و همکاری با کارگران اسباب کشی اقدام به بسته بندی و و حمل بارهای مشتریان به مقصد به روش های مختلف زمینی، دریایی و حتی هوایی می کند.

شرکت اتوبار:

اما این مورد از اصطلاحات باربری نوعی شرکت باربری است که امور مربوط به حمل و جابجایی با را تنها از طریق زمینی و با استفاده از خودروهای حمل بار انجام می دهد. در واقع هر شرکت اتوبار نوعی شرکت باربری محسوب می شود اما عکس این قضیه صادق نیست.

 کارگر حمل بار:

کارگری که از طرف شرکت های باربری جهت انجام امور بسته بندی و حمل بار اعزام می شود تا امور بسته بندی و اسباب کشی را انجام دهد. کارگران حمل بار (کارگران حمل اثاثیه) باید از لحاظ فیزیکی توانایی بالایی جهت حمل وسایل سنگین از جمله یخچال، ماشین لباسشویی و یا میزهای بزرگ را داشته باشند و از تجربه کافی در زمینه بسته بندی و حمل بار برخوردار باشند.

بارنامه:

از رایج ترین اصطلاحات باربری است، درواقع سند مالکیت کالایی است که فرستنده جهت جابه‌جایی کالا به شرکت حمل بار واگذار می‌کند.

ماشین حمل بار:

این مورد از اصطلاحات باربری به معنای ماشینی است که برای حمل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انواع ماشین‌های حمل بار درون‌شهری مانند نیسان، خاور کوچک و… و ماشین حمل بار برون‌شهری و ترانزیت مانند کفی جفت، ترانزیت و… وجود دارد.
اصولاً برای انتخاب ماشین مناسب حمل بار بعد از اطلاع از ابعاد و حجم بار ارسالی، ابعاد کامیون حمل بار را در نظر می‌گیرند.

هند تراک
چرخ دستی حمل بار

 Hand Truck :

وسیله‌ای است که در بعضی از کشورهای خارجی، جهت حمل بسته‌ها و جعبه‌ها در کارخانه‌ها، بندرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و به‌خصوص زمان حمل بار و اثاثیه بکار می‌رود.

فریت بار:

به بسته بندی و ارسال اسباب و اثاثیه به فرودگاه برای حمل و جابجایی آنها به خارج از کشور فریت بار گفته می شود. استفاده از خدمات فریت بار برای کسانی است که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند و می خواهند وسایل زندگی را نیز همراه خود به محل زندگیشان ببرند.

کارگو:

 عموماً جهت ارسال کالاهای تجاری بازرگانی به سایر کشورها از این روش استفاده می‌شود؛ که اکثراً از روش‌ها حمل‌ونقل دریایی و حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند.

بیمه باربری:

در صورت رعایت نکردن اصول صحیح اسباب کشی و اصول ایمنی هنگام باربری، حمل و جابجایی وسایل و لوازم منزل دچار آسیب دیدگی و شکستگی خواهند شد. بسیاری از شرکت های باربری تهران برای ضمانت سلامت بار هنگام جابجایی، بیمه باربری ارائه می کنند و با بیمه  اثاثیه مشتریان در طول اسباب کشی به آنها اطمینان صددرصد می دهند که بار و وسایل آنها کاملا صحیح و سالم به مقصد خواهند رسید.

بار متحرک:

باری است در زمان حرکت وسیله و یا خودروی حمل‌کننده بار (وانت، کامیون، کفی و …) ممکن است جابجا شود؛ مانند دام و طیور، گوشت و مایعات، برخی قطعات و غیره

 بار فله‌ای:

برخی از اقلام و کالاها به دلیل اینکه به‌صورت کلی و حجمی در بازارها به خریدوفروش می‌رسند، این‌گونه بارها نیازمند بسته‌بندی خاصی نیستند ولی در کانتینرهای خاص بارگیری و جابجا می‌شوند.

بارهای محاط:

برخی بارها که در بخش عقب خودروهای باربری، نیازمند بسته شدن و احاطه شدن با استفاده از طناب، پارچه، باربند و غیره هستند. بطوریکه به‌صورت کامل آن روی بار پوشیده شود.

 باندل:

 برخی محموله‌های چوبی و یا فلزی مانند لوله‌های کم قطر و نسبتاً نازک، اتصالات و صفحات آهنی و یا انواع مشابه چوبی آن‌ها.

 عداتول:

این مورد از اصطلاحات باربری به بارهایی مانند شکر یا پنبه اطلاق می‌شود که دارای حجم زیاد ولی تراکم بالا هستند، گفته می شود.

بار عام:

بارهایی که شکل و حجم مشخص و استانداری ندارد و ممکن است متغیر نیز باشند. مثلاً بشکه، جعبه، کارتن و غیره سیمان، قیر، شکر، لوله، چوب، میلگرد و…

بارگیر:

این مورد از اصطلاحات باربری قسمت عقبی خودروهای حمل بار است که محل قرارگیری کالا ها می باشد.

کانتینر:

نوعی جعبه بزرگ از جنس فلز است که جهت حمل کالا با استفاده از قطار، کشتی و یا کامیون، مورداستفاده قرار می‌گیرد. کانتینرها دارای ابعاد خاصی ازلحاظ استاندارد هستند. استفاده از کانتینر موجب بالاتر رفتن ایمنی کالاها و سهولت بارگیری و تخلیه (به‌خصوص در بندرگاه‌ها) می‌شود.

کامیون:

 نوعی خودرو که صرفا جهت انتقال و جابجایی بار و اسباب و اثاثیه ساخته و طراحی می شود. بخش بارگیر آن، بر خلاف خودروهای وانت بار، بزرگ تر است و معمولا جهت جابجایی بارهای با حجم زیاد استفاده می شود. کامیون ها برحسب کاربرد و یا نوع استفاده و کاربری، دارای انواع مختلفی هستند از جمله: 
کامیونت، کمپرسی، میکسر (مخلوط کن) ، مسقف ، اتاق دار، لبه دار و …

وانت بار: 

این مورد از اصطلاحات باربری به معنای وسیله نقلیه ای است که کابین جلوی آن مشابه خودروهای معمولی است ولی عقل آن دارای بارگیر جهت جابجایی و حمل بار می باشد. 

بسته بندی وسایل: 

گذاشتن وسیله ها و لوازم شخصی یا اداری در جعبه و کارتن ها و سپس چسباندن درز آنها با وسیله چسب زن دستی. 

اسباب کشی:

این مورد از اصطلاحات باربری به معنای جابجایی و انتقال اسباب و اثاث از مکانی به مکانی دیگر است.

لوازم بسته بندی:

لوازم مخصوص بسته بندی به لوازم و وسایلی گفته می شود که جهت بسته بندی برای اسباب کشی و باربری مورد استفاده قرار می گیرند. این وسایل کمک می کنند تا اسباب و اثاثیه مشتریان به سلامت و بدون هیچ آسیبی به مقصد خود در تهران یا شهرستان منتقل شوند.این وسایل عبارتند از کارتن چند لایه، دستگاه چسب زن، فوم، پلاستیک حباب دار، Hand truck و…

جعبه و کارتن اسباب کشی:

کارتن های اسباب کشی به کارتن های چند لایه ای گفته می شود که در زمان اسباب کشی، برای بسته بندی و محافظت وسایل و لوازم مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید جعبه ها و کارتن های اسباب کشی را از فروشگاه هی معتبر و یا باربری هایی که خدمات بسته بندی لوازم را ارائه می کنند و وسایل مخصوص بسته بندی را میفروشند تهیه کنید.

اصطلاحات باربری
اصطلاحات باربری

دستگاه چسب زن:

در حالت کلی دستگاه و وسیله ای است که در بسیاری از مراکز از جمله فرودگاه ها، فروشگاه ها و یا مغازه ها جهت چسباندن چسب بر روی کارتن ها و جعبه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما هنگام اسباب کشی، نوع دستی آن معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.

نایلون حباب دار:

این مورد از اصطلاحات باربری که به آن نایلون ضربه گیر نیز می گویند، نوعی نایلون پلاستیکی است که جهت پوشاندن سطح اشیاء شکستنی و حساسی که در زمان باربری و حمل بار به محل دیگری، بسته بندی و جابجا می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

اتحادیه باربری:

اتحادیه ها طیف گسترده ای از گروه های ذی نفع مربوط به یک خدمت خاص را در یک شهر خاص به دور هم جمع می کند. اتحادیه باربری های تهران نیز بر همین اصل طیف گسترده ای از شرکت های حمل و نقل و سایر مشاغل مربوط به صنعت حمل و نقل را در خود جای داده است. اتحادیه باربری تهران در جهت خدمت و ارتقاء منافع اعضای صنعت حمل و نقل که در شهر تهران فعالیت می کنند، تشکیل شده است.

اتحادیه صنف حمل‌ونقل کالای شهری تهران که به آن اتحادیه باربری و اتحادیه باربری تهران هم گفته می‌شود، نهاد رسمی است که در شهر تهران واقع‌شده و درواقع اتحادیه شرکت‌های اتوبار تهران است و طیف گسترده‌ای از شرکت‌های حمل‌ونقل و سایر مشاغل متحد صنعت حمل‌ونقل را تشکیل می‌دهد.


حمل و نقل دریایی


حمل‌ونقل دریایی

حمل‌ و نقل دریایی چیست؟

از دیگر انواع روش‌های حمل‌ونقل و باربری، حمل‌ و نقل دریایی است.
این روش بخش بزرگ و جدانشدنی از تجارت و صنعت حمل‌ونقل است، به‌طوری‌که خدمات حمل‌ و نقل دریایی یکی از روش‌های تأثیرگذار در تجارت بین‌المللی است.
موضوع حمل‌ و نقل دریایی به دلیل تأثیرگذاری بر قیمت تمام‌شده کالا در کشورها جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر روش‌های حمل ‌و نقل دارد.

تالی گیری چیست؟

پس از صدور اجازه، عملیات تخلیه ‏آغاز می گردد و برای کنترل کالاهای تخلیه شده مشخصات ظاهری بسته ها بتدریج که ‏تخلیه می شوند در فهرست هایی ثبت می گردند که این عمل را تالی گیری می گویند و با ‏مشارکت نماینده گمرک ( بندر ) و موسسات حمل و نقل انجام می شود.

حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی

به هر حال گمرک با ‏بندر مکلف است تا پانزده روز پس از خاتمه تخلیه با مؤسسه کشتیرانی تسویه حساب ‏نمایند و به همین منظور قبلاً برای هر قلم بارنامه قبض انبار صادر می شود. در گام بعد شرکت حمل با صاحب کالا تسویه حساب نموده، ترخیصیه و قبض انبار را به وی تحویل می دهند و صاحب کالا با در دست داشتن این اسناد و دیگر اسناد لازم اقدام به ترخیص کالا از گمرک می نماید.

مزایای حمل‌ و نقل دریایی

  • هزینه پایین حمل کالا نسبت به دیگر روش‌های باربری
  • پرداخت وجه در مقابل اسناد معتبر
  • سرعت جابه‌جایی حجم بالای کالا
  • ثابت بودن نرخ کرایه چون این نرخ توسط شرکت‌های بزرگ حمل و نقل تعیین می‌شود.
  • کمترین میزان آلودگی محیط زیست
  • کمترین میزان خسارت و آسیب کالا

علاوه بر این سهم حمل‌ و نقل دریایی در جابجایی کالاها در تجارت بین‌المللی حدوداً 90 درصد کل این تجارت را تشکیل می‌دهد.

دلایل استفاده از حمل و نقل دریایی در ایران

  • دارا بودن حدود 3000 کیلومتر خطوط ساحلی
  • دسترسی به دریا در شمال و جنوب کشور
  • دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس هند)
  • قرارگیری کشور بر سر مسیر گذرگاه های ترانزیتی شمال، غرب و شرق و دسترسی به دریای خزر در شمال و دریای عمان و خلیج‌فارس در جنوب کشور
  • عملکرد ارتباط‌دهنده کشورهای آسیای میانه با آب‌های جنوب کشور

انواع روش‌های حمل‌ و نقل دریایی

در این نوع حمل و نقل، حمل بار با روش‌هایی مانند کراس استافینگ،ترانشیپ، چارترینگ و گروپاژ انجام می‌شود.

حمل و نقل دریایی کراس استافینگ:

حمل‌ و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی|کراس استافینگ

حمل دریایی کالا از بندرهایی که امکان ارسال کالا به‌صورت مستقیم به ایران نمی‌باشد، به روش کراس استافینگ انجام می‌شود. در این روش حمل‌ و نقل دریایی کانتینر حاوی محموله، از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می‌یابد. شرکت جهان پیمان بار نیز قادر به حمل دریایی به روش کراس استافینگ برای مشتریانی که تمایل به صدور مجدد بارنامه با شرایط درخواستی و موردنظر خوددارند، می‌باشد.

 

 

حمل و نقل دریایی ترانشیپ:

حمل و نقل دریایی|ترانشیپ
حمل و نقل دریایی|ترانشیپ

حمل ‌و نقل کالا از طریق تغییر در کشتی باربری حمل ترانشیپ نام دارد. عموماً برای بندرهایی که امکان حمل دریایی کالا ازآنجا به‌صورت مستقیم وجود ندارد استفاده می‌شود. این روش با تخلیه و بارگیری مجدد کالا همراه است.

 

 

 

حمل و نقل دریایی چارترینگ:

حمل و نقل دریایی|چارترینگ
حمل و نقل دریایی|چارترینگ

کالاهای فله بارهایی هستند که بدون بسته به کشتی وارد می‌شوند. بارهایی مانند خاک، مواد معدنی، شکر، گندم و… ازجمله این بارها هستند.این روش برای جابه‌جایی کالاهایی که دارای حجم بیشتر هستند یا کالاهایی که بدون هیچ‌گونه بسته‌بندی بارگیری می‌شوند از روش اجاره کشتی یا چارترینگ استفاده می‌شود.

 

 

 

حمل و نقل دریایی گروپاژ و پروژه‌ای:

حمل و نقل دریایی|گروپاژ
حمل و نقل دریایی|گروپاژ

شاید با واژه گروپاژ آشنا نباشید ولی این واژه به معنای خرده بار است.حمل اشتراکی یا گروپاژ در شرایطی است که میزان بار شما از حجم یک کانتینر کمتر است. در این صورت حمل بار دریایی به‌صورت اشتراکی و گروپاژ تا مقصد و بندرگاه مشخص صورت می‌گیرد. گروپاژ دریایی شیوه‌ای به‌صرفه برای حمل بار دریایی در شرایطی است که اجاره کامل یک کانتینر برای فرستنده صرف اقتصادی ندارد.

 

انواع بار در حمل و نقل دریایی

حمل دریایی و اقیانوسی با نرخ باربری متفاوت دریا می تواند به چند دسته مختلف تقسیم شود ، که در زیر توضیح داده شده است.

حمل و نقل دریایی عمیق از دریا:

خدمات حمل و نقل با اعماق دریا به معنای حمل و نقل بین قاره ای با عبور از اقیانوس ها ، پوشش مسافت های طولانی و استفاده از کشتی های بزرگ است. حمل و نقل دریای عمیق اغلب برای کالاها ، به عنوان مثال سنگ آهن ، روغن ، سیمان و کود مورد استفاده قرار می گیرد.

حمل و نقل دریایی کوتاه (همچنین به عنوان حمل و نقل ساحلی نیز شناخته می شود):

روبروی خدمات حمل و نقل در اعماق دریا ، این نوع حمل و نقل کالا در مسافت های نسبتاً کوتاه انجام میشود. این کشتی ها که در مقایسه با کشتی های عمیق بسیار کوچکتر هستند و بعضی اوقات نیز می توانند به داخل کشور سفر کنند ، از اقیانوس عبور نمی کنند بلکه در امتداد ساحل و سایر آب ها حرکت می کنند. حمل و نقل دریای کوتاه نیز اغلب برای کالاها مورد استفاده قرار می گیرد ، گرچه حجم آنها کوچکتر است و نرخ بارهای دریایی متفاوتی را شامل می شود.

حمل و نقل دریایی داخلی:

این به معنای حمل و نقل توسط کشتی هایی با استفاده از آبراه های داخلی است که شامل رودخانه ها ، کانال ها و دریاچه ها است. حجم آن در مقایسه با حمل و نقل دریایی کوتاه و کم عمق است و کشتی ها برای آبراه های داخلی طراحی شده اند. نمونه هایی از محصولاتی که توسط آبراه های داخلی کشور حمل می شوند عبارتند از: فرآورده های نفتی ، معادن و محصولات شیمیایی.

حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی

انواع کشتی‌‌های حمل و نقل دریایی

کشتی‌های حمل و نقل دریایی با توجه به مسیری که طی می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کشتی‌های خطوط منظم (لاینر):

این کشتی‌ها طبق یک برنامه‌ریزی منظم تنها بر روی خطوط دریایی از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند.

کشتی‌های خطوط نامنظم (ترامپ):

این کشتی‌ها بر روی خطوط دریایی خاصی حرکت نمی‌کنند و حمل دریایی بار را به هرجایی که صاحب کالا درخواست دهد انجام می‌دهند.

بارنامه دریایی

بارنامه سندی است که از طریق آن فرستنده کالا این اطمینان را به دریافت‌کننده کالا می‌دهد که بار را به شرکت‌ حمل و نقل تحویل داده و مشتری می‌تواند از طریق بارنامه، بار خود را تا رسیدن به کشور مقصد پیگیری کند. در حمل بار با کشتی بارنامه دریایی اهمیت ویژه‌ای دارد. 

یک بارنامه دریایی باید شامل نام و آدرس و مشخصات کامل فرستنده کالا و دریافت‌کننده کالا باشد. اطلاعات تماس با هر یک از دو طرف نیز باید در بارنامه لحاظ شود. از موارد دیگری که در بارنامه ذکر می‌شود، قوانینی است که شرکت حمل بار دریایی برای ارسال کالا تعیین می‌کند. هر شرکت ترابری دریایی شرایط خاصی برای بارگیری و ارسال و تخلیه بار دارد که باید در بارنامه ذکر شود.

محتویات و مندرجات بارنامه دریایی

  • نام و نشان کامل فرستنده کالا
  • نام و آدرس کامل گیرنده کالا
  • طرف ابلاغ کالا که  منظور شخصی است که خط کشتیرانی باید او را مطلع نماید.
  • نمایندگی خط یا بار فرابر ذی‌ربط یا نماینده صاحب کالا
  • شماره بارنامه که به‌مثابه کد شناسایی برای نماینده خط یا بار فرابر است.
  • بندر (محل) دریافت کالا، جایی که حمل‌کننده کالا را تحویل گرفته است.
  • نام کشتی و شماره سفر
  • بندر بارگیری، برای بارگیری کالا به کشتی تعیین‌شده
  • بندر محل تخلیه کالا
  • مقصد نهایی تحویل کالا(درصورتی‌که کشتیرانی متعهد به تحویل کالا به محلی بعد از بندر تخلیه کالا باشد.)
  • شماره نوبت (ذخیره‌جا) برای حمل کالا
  • علائم و شماره‌های مهروموم و شماره کانتینر در مورد محمولات کانتینری
  • شرح کالا، تعداد و نوع بسته‌بندی و علائم آن‌ها. این قسمت بدنه اصلی بارنامه را تشکیل می‌دهد و باید حاوی خبر نهایی ازجمله تعداد بسته‌ها ،نوع بسته‌بندی (کارتن، جعبه …) و شرح کالا باشد و در صورت امکان تعرفه کالا. در صورت وجود اعتبار اسنادی، شرح کالا باید با آنچه در متن L/C، آمده است مطابق باشد، ولو این‌که در متن اعتبار غلط املائی وجود داشته باشد که بایستی به همان صورت نوشته شود. البته این نکته در کشورهایی که مقررات بانکی دست‌وپا گیرند، بیشتر مصداق دارد.
  • وزن محموله: درج وزن کالا به کیلوگرم
  • ابعاد محموله: درج حجم محموله به مترمکعب
  • تاریخ: تاریخ صدور و امضاء بارنامه
  • امضاء تعداد نسخه اصلی بارنامه، درج تعداد نسخه‌های اصلی صادرشده و در بارنامه‌ای که مبین مالکیت کالا نیست، در این کادر رقم صفر (0) درج می‌شود.
  • حساب هزینه و نرخ کرایه حمل
حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی

اصطلاحات بارنامه دریایی

  • HH، به معنی از کارگاه (کارخانه) به کارگاه (HOUSE TO HOUSE)
  • P.H، به معنی اسکله تا کارگاه …
  • H.P، به معنی از کارگاه تا اسکله
  • P.P، به معنی از اسکله تا اسکله

چند نکته در خصوص حمل بار با کشتی

  • حمل‌ و نقل دریایی از تمامی بندرهای جنوبی کشور مثل بندرعباس، بوشهر، خرمشهر، بندر امام خمینی،  بندر چابهار و… صورت می‌گیرد که با توجه به امکانات بیشتر سرویس‌دهی کانتینری و تخلیه در بندرعباس و بندر بوشهر بیشتر محمولات کانتینری از این دو بندر ارسال می‌شود.
  • حمل‌ و نقل دریایی لوازم و کالاهای تجاری عمدتاً توسط کانتینرهایی با سایزهای 20 فوت و 40 فوت انجام می‌شود.
  • حجم یک کانتینر 20 فوت حدود 30 مترمکعب و حجم کانتینر 40 فوت حدود 60 مترمکعب می‌باشد.
  • حداکثر ظرفیت کانتینرهای معمولی 20 تن است.
  • طول یک کانتینر 20 فوتی 6 متر و عرض و ارتفاع تقریبی آن 2.30 متر است.